Passat Variant TSI EcoFuel – puhtaammin ja taloudellisemmin maakaasulla

Passat Variant TSI EcoFuel – puhtaammin ja taloudellisemmin maakaasulla
27.02.2009 klo 12:00

Ensimmäiset maakaasukäyttöiset Passat Variant TSI Ecofuel -versiot saapuvat Suomeen maaliskuussa. Voimanlähteenä autossa on 1,4 litran turboahdettu TSI-moottori, jonka teho on 110 kW (150 hv). Suurimman vääntömomenttinsa 220 Nm moottori saavuttaa käyntinopeusalueella
1 500 – 4 500 r/min. Vakiovaihteistona maakaasukäyttöisessä Passat Variantissa on 6-vaihteinen käsivaihteisto, automaatiksi voi valita 7-vaihteisen DSG-kaksoiskytkinvaihteiston. Automaattivaihteisena Passat Variant EcoFuel TSI kiihtyy 0 – 100 km/h 9,9 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeudeksi 208 km/h. Yhdistelmäkulutus on 4,4 kg maakaasua 100 kilometrillä ja CO2-päästöt 121 g/km. Maakaasun käyttö tuo muutoksia Passatin moottoritekniikkaan, mm. moottorissa käytettyihin mäntiin, venttiileihin ja turboahtimeen ja imusarjaan on lisätty suuttimet kaasulle. DSG-vaihteisen auton kantavuus on 602 kg, kokonaismassa 2 160 kg ja omamassa 1 558 kg.


Varusteiltaan maakaasukäyttöinen Passat Variant EcoFuel ei juurikaan eroa ns. tavallisesta autosta. Koska maakaasusäiliöt on sijoitettu tavaratilaan varapyörän paikalle, ei EcoFuel-mallissa ole perinteistä varapyörää vaan paikkausainepullo ja kompressori. Maakaasuauton maavaraa on myös korotettu noin 10 mm. Käsivaihteisessa EcoFuel-versiossa on BlueMotion-mallien tapaan vaihdesuositus, joka opastaa kuljettajaa mahdollisimman taloudelliseen vaihteiden käyttöön. Vaihdesuosituksen avulla moottorin laaja vääntöalue tulee käytettyä parhaalla mahdollisella tavalla hyödyksi, DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla moottorin ominaisuudet hyödynnetään tehokkaasti automaattisesti. Monitoiminäyttö ilmoittaa kulutuksen käytössä olevan polttoaineen mukaan ja moottorin lämpötilamittarin paikalla on kaasun määrän mittari. Muilta osin auto on Comfortline-varusteinen.

Kokonaistoimintasäde 930 kilometriä
Maakaasua Passat Variant TSI EcoFuelin korin alle sijoitettuihin kolmeen säiliöön mahtuu 21 kiloa. 31 litran bensiinitankki toimii varatankkina. DSG-automaattivaihteisen auton toimintasäde maakaasulla on parhaimmillaan 470 kilometriä, minkä lisäksi bensiinillä pääsee vielä 460 kilometriä eli kokonaistoimintasäde on 930 kilometriä. Käsivaihteisen version kokonaistoimintasäde on puolestaan 890 km.


Maakaasu on käytössä edullinen polttoaine: Tällä hetkellä energiamäärältään bensiinilitraa vastaava määrä maakaasua maksaa noin 0,7 euroa. Maakaasu myydään ja mitataan kilogrammoissa, kilohinta on noin 1 euron. Maakaasu on myös vähäpäästöinen polttoaine. Bensiiniin verrattuna hiilidioksidipäästöt ovat 24 prosenttia, häkäpäästöt 80, typenoksidit 53 ja hiilivetypäästöt 60 prosenttia pienemmät. Hiukkaspäästöjä ei synny lainkaan. Maakaasukäyttöisillä autoilla ei ole dieselautojen käyttövoimaveron tapaista maksua.

Suomessa on tällä hetkellä 11 julkista maakaasun tankkausasemaa. Verkostoa on tarkoitus laajentaa lähivuosina 30 asemaan. Maakaasuauton tankkaus onnistuu myös kotipihalla. Jos koti on kytketty maakaasuverkostoon, voi maakaasuautoilija hankkia kotitankkauslaitteen, joka tankkaa auton esimerkiksi yön aikana.