Geneven autonäyttelyn satoa

Geneven autonäyttelyn satoa
09.03.2012 klo 9:04

Kulutus kuriin - Cross Coupé
Geneven autonäyttelyssä Volkswagen esittelee Cross Coupé -plug-in-hybridin, jonka moottoreina on suoraruiskutteinen TDI-dieselmoottori ja kaksi sähkömoottoria. Kooltaan Golfin ja Tiguanin väliin sijoittuvan, teholtaan 225-kilowattisen (306 hv) konseptiauton kulutus jää 1,8 litraan/100 km ja CO2-päästöt ovat 46 g/km. Auton omapaino on 1 858 kg ja huippunopeus 220 km/h.


Kulutus kuriin sylintereitä lepuuttamalla
– uusi Volkswagen Polo BlueGT
Volkswagen on ensimmäinen autonvalmistaja, joka ottaa käyttöön pienissä moottoreissa aktiivisen sylinteriteknologian (ACT) eli sylinterien lepuutusjärjestelmän. Aiemmin vastaavaa järjestelmää on käytetty isoissa V8- ja V12-moottoreissa. ACT-järjestelmä mahdollistaa nelisylinterisen moottorin toisen ja kolmannen sylinterin lepuutuksen, mikä alentaa keskimääräistä polttoaineenkulutusta noin 0,4 l/100 km. Ensimmäinen tällä teknologialla toteutettu malli on Genevessä ensiesitelty, 1.4 TSI -moottorilla varustettu uusi Polo BlueGT, jossa yhdistyvät niin urheilullisuus kuin taloudellisuuskin.

ACT-järjestelmä aktivoituu pienellä ja keskisuurella kuormituksella moottorin kierrosluvun ollessa 1 250-4 000 r/min ja vääntömomentin välillä 25-100 Nm. Tällöin kaksi sylinteriä poistetaan käytöstä, jolloin polttoaineenkulutus ja päästöt pienenevät. Sylinterien lepuutus ei vaikuta auton käyntiin eikä äänitasoon. Ajettaessa kolmannella tai neljännellä vaihteella vakionopeudella 50 km/h polttoainetta säästyy jopa 1 l/100 km. Vastaavasti ajettaessa viidennellä vaihteella vakionopeudella 70 km/h säästö on 0,7 l/100 km. ACT-järjestelmä tunnistaa myös kuljettajan ajoprofiilin, niinpä esimerkiksi urheilullisessa ajossa sylinterien lepuutusta ei kytketä lainkaan päälle. Kaasupolkimen painallus aktivoi lepäävät sylinterit huomaamattomasti takaisin käyttöön. Kuljettaja voi seurata sylinterien käyttöä monitoiminäytöstä.

1.4 TSI suorasuihkutteinen turboahdettu bensiinimoottori on täysin uuden sukupolven EA211-sarjan moottori. Se tulee yhdessä uusien EA288-sarjan dieselmoottorien kanssa olemaan perustaVolkswagen-konsernin uudelle moduulirakennetekniikalle (MQB), jolla saavutetaan synergiaetuja automallien valmistuksessa.

Polo BlueGT:n TSI-moottori kehittää tehoa 103 kW (140 hv), mutta yhdistetty polttoaineenkulutus on vain 4,7 l/100 km (108 g/km CO2*). Polo BlueGT on tilattavissa myös 7-vaihteisella DSG kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla, jolloin yhdistetty polttoaineenkulutus on entistäkin pienempi, vain 4,5 l/km (105 g/km CO2*). Polo BlueGT:n vakiovarusteisiin kuuluu Start/Stop-automatiikka. Matalista kulutuslukemista huolimatta autosta löytyy urheilullisuutta: 0 - 100 km/h -nopeuteen Polo BlueGT kiihtyy 7,9 sekunnissa huippunopeuden ollessa 210 km/h.

Uuden Polo BlueGT:n ulkonäköön urheilullisuutta tuovat uudet 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, urheilullisesti muotoillut puskurit ja ilmanohjaimet sekä GT-merkinnät auton keulalla ja takana. Polo BlueGT:ssä uutta on myös musta jäähdyttimen säleikkö ja mustat sivupeilinkotelot. Polo BlueGT:n alustaa on madallettu noin 15 mm.

Molemmat Polo BlueGT-mallit saapuvat Suomen markkinoille kesällä 2012. Hinnasto on toistaiseksi vahvistamatta.

* Arvot ovat vielä vahvistamattomia arvoja.