Please note: This website requires Flash and JavaScript to enjoy the full function range.
Please ensure that Flash and JavaScript are activated in your browser options. To download the
current flash plugin version please click here.

1934-49

1934

Ferdinand Porschen suunnittelutoimisto ja Saksan autoteollisuusliitto solmivat 22.6. sopimuksen kansanauton, Volkswagenin kehittämisestä.

1936

Kolmella prototyypillä, joiden sarjamerkintä on VW3, ajetaan testiajoja 50.000 kilometriä kullakin.

1937
VW 30-sarja valmistuu. Näillä 30 autolla ajetaan yhteensä 2,4 miljoonaa testikilometriä. Prototyypeillä on jo tulevan Kuplan korimuoto.

1938
Volkswagen-tehtaan peruskivi lasketaan 26.5. Fallerslebenin kylässä. Harjannostajaisia vietetään seuraavana vuonna

1940
Maastoauton, Kübelwagenin valmistus alkaa.

1942
Volkswagen-tehdas aloittaa vesistöjen ylitykseen soveltuvan Schwimmwagenin valmistuksen.

1944
Kaksi kolmasosaa Volkswagenin tehdashalleista tuhoutuu ilmahyökkäyksissä.

1945
Amerikkalaiset marssivat kaupunkiin. Kaupungissa on 17 109 asukasta, joista tehtaan palveluksessa 9 000 työntekijää. Tehtaalla toimii englantilaisten miehitysjoukkojen ajoneuvokorjaamo. Kaupunki saa nimekseen Wolfsburg. Vuoden loppuun mennessä valmistuu 1 785 Volkswagenia.

1947
Volkswagenin 8 987 auton vuosituotannosta viedään 56 autoa Alankomaihin ja ensimmäinen maahantuontisopimus solmitaan Pon-veljesten kanssa.

1948
Heinrich Nordhoffista tulee tehtaan pääjohtaja.

1949
Ensimmäiset kaksi Kuplaa laivataan Yhdysvaltoihin ja Karmann valmistaa ensimmäisen Kupla Cabrioletin.